Deel dit artikel
-

Omzet Nederlandse webwinkels stijgt tot 8,2 miljard euro

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar vaker spulletjes gekocht via internet en geven vaker kleinere bedragen uit. Internetwinkelen raakt ingeburgerd, alhoewel er nog steeds 600.000 nieuwe shoppers bijkwamen.

Dat blijkt uit het onderzoek naar de omvang van de webwinkelmarkt dat Blauw Research ieder half jaar met GfK voor Thuiswinkel.org uitvoert. Nederlandse webwinkels genereerden over heel 2010 een omzet van 8,2 miljard euro, zo blijkt. Dat is 16 procent meer dan in 2009. Over het jaar 2009 bedroeg de stijging 17 procent.

Directeur Frank Sibbel van Blauw specificeert: “In 2010 is de omzet in online productbestedingen gestegen met 16 procent, terwijl de diensten een groei lieten zien van 6 procent”. Zijn opdrachtgever Wijnand Jongen zegt: “De forse groei in online productbestedingen is opvallend, aangezien in de fysieke detailhandel in 2010 nog steeds een krimp zichtbaar is in de non-food sector van 1,5 procent”

Bij de huidige ontwikkeling zetten webwinkels in 2011 vermoedelijk tussen de 9,5 en 10 miljard euro om.

Het opvallendst aan het onderzoeksverslag is de melding dat Nederlanders meer en voor kleinere bedragen gaan shoppen. Behalve reizen, telecomproducten en – steeds vaker – kleding wendt men zich steeds makkelijker tot andersoortige winkels om producten en diensten aan te schaffen.

Het gemiddeld aantal bestellingen per persoon steeg vorig jaar met 20 procent tot 7,4. De gemiddelde besteding per persoon per jaar steeg met 4 procent tot 890 euro. Daarmee steeg de gemiddelde orderwaarde met 14 procent tot 119 euro per order.

Opvallend is dat er nog steeds nieuwe shoppers bijkomen. Afgelopen jaar deden 600.000 Nederlanders voor het eerst ooit een aankoop bij een webwinkel. Daarmee komt de totale winkelpopulatie op 9,3 miljoen. Het is onduidelijk waar die ruim half miljoen shoppers vandaan komen in termen van leeftijds- of demografische groep.

Binnenkort publiceert Marktplaats.nl onderzoeksresultaten naar de omvang van de handel die via zijn platform plaatsvindt. Dat bedrag ligt vermoedelijk wezenlijk hoger dan de totaalomzet van Nederlandse webwinkels, zeker als de auto- en huizenhandel wordt meegeteld.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jelle Plass

Het lijkt mij waarom de e-commerce markt nog steeds groeit is dat 1 webwinkels een autoriteit krijgen 2 toegankelijker en 3 betrouwbaarder zijn geworden. Daarnaast krijgen een steeds grotere groep sneller internet en maakt de drempel lagen om producten te kopen op het internet.

MBeijer

Dat zijn bemoedigende cijfers voor ons internetondernemers, maar er is nog steeds een grote groep die het internet niet helemaal vertrouwd. Er is dus nog werk aan de winkel.

E. Engelhart

Demografisch:
De groep vijftig- plussers met internet en die (bijna) dagelijks surft, groeit harder dan de rest. Nu heeft 71% van de vijftig-plussers toegang tot internet. Dat is inmiddels net zoveel als de groep jongeren in 2005. Het kopen via internet is vooral populair bij de jongere generatie, maar van de vijftig-plussers heeft ongeveer de helft wel eens iets via internet aangeschaft. De verwachting is dat die groep in de nabije toekomst zal groeien.
De samenstelling van de groep online kopers is qua leeftijd en geslacht niet anders dan de niet-online koper. Online kopers zijn wel hoger opgeleid. Niet-online kopers zijn vaker werkzoekend en alleenstaand. Tot slot zijn 58% online kopers vrouw en 36% man, 39% dertigers en 35% twintigers.

Arjan ter Huurne

Foutje in het artikel: “Daarmee steeg de gemiddelde orderwaarde met 14 procent tot 119 euro per order.” – steeg moet daalde zijn. Ik vond het artikel zichzelf al zo tegenspreken!
Het zijn in ieder geval mooie cijfers, Nederland kan zich weer meten met wereldwijde e-commerce leider UK!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond